01-09-2011

Online supermarkt Smaak opent haar digitale deuren

Op 1 september 2011 opent online supermarkt Smaak haar digitale deuren. Smaak wil het voor Nederland makkelijker maken om lekkerder, gezonder en eerlijker te eten. Dat doet ze door een compleet assortiment duurzame, verse en (waar mogelijk) Nederlandse seizoensproducten te bieden, die direct vanaf de producent thuisbezorgd worden door het hele land.

Naast vers, vindt de klant ook alledaagse dingen als WC-papier en schoonmaakmiddelen in de virtuele vakken. Smaak geeft elke dag eetsuggesties die aansluiten bij het seizoen en de persoonlijke voorkeuren van de klant. Met één druk op de knop kan de klant alle ingrediŽnten voor een gerecht of menu, en zelfs een compleet weekmenu, helemaal op maat bestellen.

Van boer naar bord

"Boontjes van vier dagen oud hebben de meeste vitaminen al verloren", zegt Frank van Oirschot, directeur van Newco Food Retail, moederbedrijf van Smaak. "Daarom kopen we bij Smaak direct bij de bron in. We slaan schakels als de veiling, de tussenhandel en de groothandel gewoon over. Dat levert lekkerdere en gezondere producten op voor een goede prijs, óók voor de producent. En het scheelt ook nog eens overbodig verpakkingsmateriaal. Bij ons geen pakjes, zakjes en vriesproducten, maar bijvoorbeeld wel een biologische variant spaghettisaus."

Mandje op maat

De klant kan bij Smaak naast afzonderlijke producten ook per gerecht of compleet menu boodschappen bestellen. Met behulp van een persoonlijk smaakprofiel krijgt hij eetsuggesties die bij zijn voorkeuren en budget passen. Smaak levert vervolgens alle verse ingrediŽnten in de juiste hoeveelheid. Zo behoort niet alleen het weggooien van eten tot de verleden tijd, maar ook de vraag "Wat eten we vandaag?" In de toekomst wil Smaak een complete eetplanner bieden, waarmee de klant met één druk op de knop voor de hele week al zijn boodschappen kan doen. Ook zijn er plannen voor het plaatsen van afleverboxen op locaties als tankstations, kinderopvangcentra, sportscholen en bedrijven.

Het systeem op de schop

Smaak neemt het traditionele supermarktsysteem compleet op de schop," aldus van Oirschot. "Met behulp van het smaakprofiel kunnen wij op een bekend moment voor een bekende consument produceren: dat levert versere en gezondere producten op, meer gemak voor de consument en minder afval. In het huidige systeem wordt veel eten weggegooid: op de veiling, door supermarkten, door consumenten. Bij ons zal slechts 5% van het eten niet geconsumeerd worden. Het wordt een compleet herontwerp van de keten."

Over Smaak

Smaak is een initiatief van ondernemer Frank van Oirschot. Eerder lanceerde Newco Food Retail al Culinaire Versmarkt, een online specialiteitenwinkel voor hobbykoks en De Versbezorger, een logistieke dienstverlener die versproducten direct van de producent naar de gebruiker brengt. Newco Food Retail wil het met haar initiatieven voor Nederland een stuk makkelijker maken om lekkerder, echter en eerlijker te eten.

Sabine Janssen
Marketing Director