11-04-2012

Kind is baas over avondmaaltijd

Nederlandse kinderen zijn de baas over de avondmaaltijd. Drukke ouders kiezen liever voor smullen dan brullen en voegen zich al snel naar de smaak- en eetvoorkeuren van hun kinderen om gezeur aan tafel te voorkomen. Ze vermijden het introduceren van nieuwe smaken, omdat ze liever niet blijven zitten met volle borden, boze gezichten en een hoop frustraties. Dat blijkt uit onderzoek van online supermarkt Smaak naar het kook- en eetgedrag van werkende ouders met jonge kinderen.

De onbekende smaak

Bijna de helft van de ouders geeft aan dat hun kinderen geen alleseters zijn en niet van onbekende smaken houden. Ze vinden het introduceren van nieuwe smaken lastig en koken dus vaak hetzelfde. Het grootste gedeelte van de ondervraagde ouders vindt echter wel iedere dag de tijd om minimaal 30 minuten in de keuken te staan. 35% van de ondervraagden vindt dit toch niet voldoende en zou graag meer tijd hebben om gezonder en gevarieerder te kunnen koken.

Gemak

Ruim 40% van de ondervraagde ouders geeft aan regelmatig gebruik te maken voeding in potjes. De belangrijkste reden hiervoor is gemak. Een aantal van deze ouders kiest voor een potje omdat ze denken dat hun kind niets anders lust. Ruim 20% van de ondervraagden kiest meerdere keren per week voor een kant- en klaarmaaltijd. Toch geeft 58% aan er heel bewust voor te kiezen om ook regelmatig vers te koken, het liefst iedere avond. De voornaamste reden hiervoor is dat ze zeker weten dat het eten geen kunstmatige toevoegingen bevat.

Het toetje

Of het nu smullen of brullen was aan tafel, bij 58% van de ondervraagden komt er sowieso een toetje op tafel. En hoewel bijna de helft van de ouders meestal kookt wat de kinderen lekker vinden, vindt 80% toch dat ze standvastig is en niet toegeeft aan de eisen van de kinderen wat eten betreft.

Over smaak

Smaak is een online supermarkt die het voor Nederland makkelijker wil maken om lekkerder, gezonder en eerlijker te eten. Dat doet ze door op www.smaak.nl een breed assortiment duurzame, verse en (waar mogelijk) Nederlandse seizoensproducten te bieden, die direct vanaf de producent thuisbezorgd worden. Naast vers, vindt de klant ook alledaagse dingen als WC-papier en schoonmaakmiddelen in de virtuele vakken. Er is speciale aandacht voor gezinnen met jonge kinderen.

Contact
Sabine Janssen
Marketing Director
Logo
Afbeeldingen
Documenten
Stijlgids
Persblad