19-04-2012

Bol.com overname brengt online supermarkt Smaak in financiële problemen

Newco Food Retail, het bedrijf achter online supermarkt Smaak en distributiebedrijf De Versbezorger, verkeert sinds kort in financiële problemen. Aanleiding is het op het laatste moment afketsen van een 2e financieringsronde van circa 7 miljoen euro (verdeeld over 2 tranches). De financiering was begin februari met een investeerder overeengekomen onder voorbehoud van goedkeuring door de Raad van Commissarissen. Een eerste betaling was vooruitlopend hierop reeds ontvangen. De nieuwe marktsituatie als gevolg van de overname van Bol.com was aanleiding voor de beoogde investeerder om af te zien van de investering. Door het afketsen van deze 'zeker' geachte financiering is het bedrijf in de financiële problemen gekomen en is de continu´teit in gevaar. Ondanks het feit dat de business met enige vertraging positief ontwikkelt, zal bij het uitblijven van een nieuwe kapitaal injectie het doek voor Smaak op korte termijn vallen.

Op zoek naar andere investeerders

Op dit moment wordt er opnieuw contact gezocht met investeerders die reeds eerder interesse getoond hadden alsmede met andere partijen die mogelijk interesse zouden kunnen hebben. Echter, gezien de korte tijd die beschikbaar is, bestaat er een serieus risico dat het niet zal lukken tijdig een financiering te realiseren.

Passieve online strategie binnen food

Uit recent onderzoek van strategisch adviesbureau Ronald Berger naar het koopgedrag van 160 duizend Europese huishoudens en ook uit het ING rapport "ondernemen in 2020" blijkt dat partijen met een strategische positie in de Nederlandse retail vooralsnog een passieve of zeer voorzichtige houding hebben betreffende het realiseren van een online strategie. "Wij vinden dit een opmerkelijke houding, aangezien het niet de vraag is of maar wanneer online food van de grond komt," aldus NFR oprichter en CEO Frank van Oirschot. "Er lijkt in Nederland bij de concurrenten van Ahold niet de bereidheid te zijn de benodigde investeringen te doen. Dit terwijl ze zich op hetzelfde moment beseffen dat het marktaandeel van de online supermarkten de komende 10 jaar naar meer dan 30% zal groeien en dat deze daarmee strategisch zeer belangrijk is. Vooralsnog krijgt Albert Heijn hierdoor alle ruimte om positie als marktleider duurzaam te versterken."

Een andere tak van sport

"De marktcondities zijn extreem uitdagend. Ik heb in 20 jaar ondernemerschap nog nooit zoveel complimenten gekregen betreffende visie en strategie als voor deze onderneming. Helaas betekent dat in deze tijd blijkbaar niet dat er dan ook investeerders bereid zijn te investeren in een bedrijf met een meer dan gemiddeld risicoprofiel," aldus Frank van Oirschot. "Online food retail is een hele andere tak van sport dan de reguliere food retail. Er gelden andere wetten en andere vaardigheden. Newco Food Retail heeft inmiddels de weg verkend en vernieuwende zaken zoals bijvoorbeeld een open logistiek netwerk, afhaalpunten, het op maat bestellen van ingrediënten voor gerechten met behulp van profielen alsmede het makkelijk bestellen vanuit favorieten en (boodschappen) lijstjes neergezet. Met onze visie, het concept, de ondersteunende techniek en een ervaren team van 25 professionals zijn we wereldwijd uniek en vernieuwend."

Over Newco Food Retail

Newco Food Retail is het moederbedrijf van online supermarkt Smaak, van online specialiteitenwinkel Culinaire Versmarkt en van De Versbezorger, een logistieke dienstverlener die versproducten direct van de producent naar de gebruiker brengt. Newco Food Retail wil met haar initiatieven Nederland makkelijker lekker, gezond en eerlijk laten eten.

Sabine Janssen
Marketing Director